glitter-graphics.com

Saturday 13 August 2011

I.L.M.U

..SALAM hari ke-12 kita gigih berpuasa..
malam hari yang ke-13
((mungkinkah masih ada kesempatan untuk esok?))
inshaALLAH..

malam ni,ada sesuatu untuk diceritakan..dikongsi..haha
kadang2 kita tak terasa yang kita tak cukup ilmu..kita sering berbangga2 dengan ilmu yang kita ada..
alhamdulillah..dengan keizinan DIA,maka tazkirah malam ni dimulai + diakhiri dengan BAIK!! yezzz~~

tajuk malam ni?? taktau  la..ustaz tu cakap secara general...tapi..main point dia pasai umur,harta,ilmu,sihat

okeh,lets begin dis entry..
ustaz tu cakap lebih kurang bunyi macam ni,walaupun nada dan ayat tak sama..haha..tapi isi sama..


kalau kita tengok remaja zaman sekarang,banyak yang melawan arus..sebab semuanya bermula dari didikan kat rumah..macam yang kita selalu dengaq,tuntutlah ilmu dari dalam buaian (ndoi :loghat kedah)
kalau dulu,buaian tu dibuat dengan tali+ kain batik/pelikat yang mak ayah kita guna..bila nak tidoqkan bayi tu,mesti berzikir..((nanti ibu buat macam ni ok?? haha))
sekarang?? dah maju..pakat p beli kat kedai,yang guna letrik..tak payah susah2 nak hayunkan ndoi tu dah..siap pasang CD lagi..kalau pasang Cd zikir tu,alhamdulillah la..tapi?? kalau terpasang lagu hindustan..haaa..tak ke haru budak tu..

mereka yang suka melawan arus + melanggar perintah Allah..seperti siblings si "PIG"..kenapa? sebab bila si pig nak dimasukkan dalam kandang,kena tolak masuk pon..depa tak mau..(suruh benda baik : contoh ) tapi? bila kena tarik ekor ke belakang,baru nak masuk..hailoh..adakah kita macam tu?? sama2 la bermunasabah..hooo~~

perkara2 yang akan disoalkan di PADANG MAHSYAR kelak,pasai umur yang ALLAH bagi..so,kalau dah berumoq panjang sampai 70 tahun onward tu..sama2 kira la,try tolak umoq time baligh..masa time berjoli..time bersuka ria..dah tua2 baru nak sujud kat sejadah,inshaALLAH..kalau ibadah kita tu diterima untuk bekalan nanti banyak dan boleh cover masa yang terbuang..kalau sebaliknya?? ((tambah2 saya yang baru berumoq 21 tahun..banyak sangat ka amalan saya tu?? huu))

pastu pasai harta kita..adakah harta kita tu dibelanjakan kat JALAN ALLAH?? ((dush3..kena kat batang idung sendiri)).. 

then,pasai ilmu..akan disoal mereka yang memepunyai ilmu,dan adakah mereka mengunakan ilmu mereka sebaiknya dan tanpa mengaut keuntungan di dunia?? seperti yang kita tau,ilmu tu sesuatu yang mesti dicari..takdak istilah ada ilmu yang bes dan tak bes..((uuu,yang terasa jugak!!))

pasai waktu sihat kita..so,jangan terlebih bangga dengan badan kita yang tak pernah sakit..tanya diri sendiri,siapa yang kurniakan nikmat tu?? yaaa..DIA..so,kita yang sihat ni hendaklah menyeru kawan2 yang lain untuk melakukan kebaikan..

selama beberapa taun kita beribat,solat..puasa..baca Quran..adakah ibadah kita benar2 diterima-Nya?? adakah niat kita tulus kerana DIA?? wallahu'alam

then..ada masuk sikit pasai aurat+jenis2 tudung yang bahaya..dan menimbulkan syak,adakah benar2 menutup aurat??

tudung yang dililit dan tak tutup sepenuhnya..
((huuu..terasa2!!))

macam  ni pon salah..((nasihat untuk diri sendiri))

fesyen bonggol unta..huuu..jauhkanlah~`

tudung syira yang dipinkan ke belakang +nampak bentuk leher

 fesyen yang last ni bahaya..kerana menyerupai pemakaian bangsa YAHUDi..takot merosakkan akidah..jauhkanlah..banyak lagi fesyen yang manis + cantik + tutup aurat..

tazkirah dari ustaz yang banyak faedah + ada input.

"SEMOGA HARI INI LAGI BAIK DARI SEMALAM"



# hoo..entry kali ni sikit serius..takpa la..coz bley jadi peringatan..kepada diri sendiri dan sesiapa saja..inshaALLAH 


No comments:

COPYRIGHT@ dianaskemacomot.blogspot.com inspired by HIM